سالانه بیش از 2.5 میلیون مقاله علمی منتشر میشوند و این رقم مدام در حال افزایش است؛ بنابراین، پیدا کردن راههایی برای برجسته کردن و تبلیغ مقاله بسیار حائز اهمیت است.
غالباً نویسنده مقاله بهترین گزینه برای توضیح دلایل اهمیت و جدید بودن پژوهش است.
این راهنما که در 4 بخش در وبلاگ ایران پیپر منتشر خواهد شد، به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا با راههای تبلیغ و ترویج مقاله بهمنظور افزایش رؤیت و اثرگذاری آن آشنا شوند.
1) آمادهسازی مقاله
پس از نگارش مقاله ، مسئله حائز اهمیت، انتخاب ژورنال مناسب است. مجله دارای دامنه موضوعی مناسب میتواند امری کلیدی برای رسیدن به مخاطبان موردنظر محقق باشد. یکی از آسانترین راهها برای یافتن ژورنال مناسب، استفاده از ژورنال یاب ها است؛ مانند ژورنال یاب الزویر یا ژورنال یاب اشپرینگر
چکیده مناسب نیز دارای اهمیت است. مطمئن شوید که چکیده بهطور واضح و مختصر توضیح میدهد که چه چیزی در مقاله شما جدید و چرا انجام این مقاله مهم است.
راههای قدرتمند برای ارائه مقاله
با استفاده از ویژگیهایی مانند اسلایدهای صوتی، میکروسکوپ مجازی، نمایشگر نقشههای تعاملی و مدلهای مولکولی سهبعدی در برخی مجلات علمی مانند بعضی از ژورنالهای الزویر، این امکان برای محققان فراهمشده تا کار تحقیقاتیشان را بهگونهای جدید و قدرتمند ارائه دهند.
با پشتیبانی از فرمتهای دیجیتالی جدید که معمولاً در تحقیقات مدرن امروزی استفاده میشود و درنتیجه غنیسازی مقالات، این امر به خوانندگان کمک میکند بینش بهتر و درک عمیقتری از مقاله پیداکرده و درنتیجه باعث افزایش تأثیرگذاری مقاله در نزد مخاطب میگردد.
اسلایدهای صوتی
اسلایدهای صوتی، ارائههایی کوتاه و به سبک وبکست هستند که به محقق این امکان را میدهند تا تحقیقش را در قالب واژههای خودش پرزنت کند. اسلایدهای صوتی همراه با مقاله اصلی منتشر خواهند شد. دسترسی به این اسلایدها معمولاً رایگان و اشتراکگذاری آنها با همکاران، وبلاگ نویسان و در رسانههای اجتماعی مانند یوتیوب آسان است.
چکیدههای گرافیکی
چکیده گرافیکی، خلاصهای دیداری از یافتههای اصلی مقاله است که بهعنوان بخشی از مقاله در ژورنال قرار میگیرد و در لیست نتایج جستجوی آنلاین نیز ظاهر خواهد شد. این چکیده به خواننده کمک خواهد کرد تا نکته کلیدی و اصلی مقاله را در یک نگاه متوجه شود. محقق میتواند از چکیده گرافیکی بهعنوان ابزاری تبلیغاتی برای اشتراکگذاری آن در رسانهها و شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و گوگل پلاس یا ارسال آن برای وبلاگ نویس ها استفاده کند. البته، پژوهشگر همیشه این نکته را باید به خاطر داشته باشد که چکیده گرافیکی که در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته را به مقاله اصلی لینک دهد.
اشتراکگذاری دادههای پژوهش
اشتراکگذاری دادههای تحقیق یک کار خوب علمی است؛ این عمل باعث دسترسپذیری دادهها شده و دیگران را قادر میسازد تا بینشهای جدیدی به دست آورده و تفسیرهای خود را از دادههای تحقیق شما برای تحقیقشان انجام دهند. نویسنده مقاله میتواند انتخاب کند که دادههای تحقیقش در یک مخزن مانند مخزن دادههای Mendeley ذخیره شود تا این مجموعه دادهها بهصورت مستقل از مقاله قابل استناد شده و به مقاله اصلی لینک داده شود. شما همچنین میتوانید یک مقاله دادهای (Data Article) مختصر و بازبینیشده در مجلاتی مانند Data in Brief منتشر نمایید. دادههای منتشرشده در مقالات دادهای میتوانند مورداستفاده مجدد قرارگرفته، دوباره تجزیهوتحلیل شده و توسط دیگران بازتولید شوند. این امر به محقق کمک میکند تا از طریق استناد دیگران به دادههای پژوهش وی، برای تحقیق خود اعتبار کسب کرده و دربها را برای همکاریهای علمی جدید باز کند.
سئو مقاله
سئو مقاله یا بهینهسازی مقاله برای موتورهای جستجو به پژوهشگر کمک میکند تا مطمئن شود که مقالهاش در نتایج بهدستآمده و بازیابی شده توسط موتورهای جستجوگر مانند گوگل جزو نتایج اول و بالاتر است. این امر به معنی جلب خوانندگان بیشتر، کسب دید و رؤیت پذیری بیشتر در جامعه دانشگاهی و بهطور بالقوه افزایش استنادات به مقاله است.
نکاتی برای سئو مقاله:
- استفاده از کلیدواژهها بهویژه در عنوان و چکیده مقاله
- افزودن توضیحات همراه با کلیدواژهها به تمام تصاویر، عکسها، جداول و نمودارها
- افزودن عناوین یا زیر موضوعات (همراه با کلیدواژهها) به قسمتهای مختلف مقاله
- اطمینان از قرار دادن لینکهایی به مقاله از وبسایتهای مربوطه مانند وبسایت دانشگاه و مؤسسه، ویکیپدیا، لینکدین، وبلاگها و رسانههای اجتماعی
منبع:
https://www.elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0013/201325/Get-Noticed_Brochure_Sep2016.pdf